Fogászati szolgáltatások

Dental SiSters - Fogászati rendelő Szeged

Kompozit tömés

A modern fogtömőanyagok műgyanta bázisú, úgynevezett kompozíciós tömőanyagok, melyeket kerámia szemcsékkel erősítenek meg.  E korszerű fogászati tömőanyagok elterjedésével a napjaink esztétikai igényeinek nem megfelelő amalgám felhasználása háttérbe szorult.  Nagy előnyük az esztétikus fogászati tömőanyagoknak, hogy a fogban kialakított üregbe helyezve hosszú időn keresztül alakíthatóak, majd egy speciális hullámhosszúságú fényt kibocsátó lámpa hatására másodpercek alatt megkeményednek.  Mivel csak a fény hatására kötnek meg, így elegendő idő áll a fogorvos rendelkezésére, hogy valóban az eredeti foghoz hasonló formát alakíthasson ki.

Inlay, onlay, overlay

Az inlay vagy onlay betétek olyan fogtömések, amelyek fogtechnikai laboratóriumban készülnek.  Az onlay-inlay betétek elkészítése előtt a fogorvos hasonlóképpen jár el, mint a hagyományos tömések készítése esetén: a szuvasodott, károsodott foganyagot egy kézi eszköz segítségével eltávolítja és ideális formát alakít ki a majdani inlay vagy onlay betét rögzítéséhez.  Ezek után lenyomatot vesz az éppen kezelt, valamint a környező fogakról, a lenyomatot pedig továbbítja a fogtechnikai laboratóriumnak.  A fogtechnikán néhány munkanap leforgása alatt elkészül a fogba tökéletesen illeszkedő betét.

Az inlay és onlay tömések készítési eljárása gyakorlatilag megegyezik.  Az egyetlen különbség a természetes foganyag és a fogpótlás egymáshoz képesti elhelyezkedésében rejlik.  Míg az inlay betéteket a szuvasodott fogüregbe helyezzük, addig az onlay betétek a kezelt fog szinte teljes felületére ráborulnak, helyreállítva ezzel a természetes rágófunkciót.  Napjainkban a fogorvosi rendelők többségében a leggyakoribb a speciális kompozit anyagok (gradia), valamint a préselt kerámia alkalmazása, de igény szerint aranyból is készíthetők betétek.

Gyökérkezelés

Az endodoncia, vagyis a gyökérkezelés a fogbél, illetve a foggyökér körüli szövetek megbetegedéseinek megelőzését és elváltozásainak kezelését célzó fogászati szakterület.  Endodonciai beavatkozások alatt tehát a fogbélszövetet érintő kezelések értendők.

A gyökérkezelés olyan esetekben javasolható, amikor a szuvasodás elérte a pulpakamrát, és a baktériumok már megfertőzték azt, érzékenységet, esetleg fájdalmat okozva a páciensnek.  Ajánlott ezt a fajta kezelést alkalmazni, ha a pulpakamra valamilyen baleset következtében megnyílt, begyulladt, vagy az ér- és idegképletek felszívódtak, vagy amennyiben a fog elhalt, ha a fog enyhe, időszakos fájdalmat okoz, illetve melegre érzékeny.  Előfordulnak olyan esetek is, amikor az elhalt fogbél gyulladást okoz a foggyökér körüli csontban, ami fájdalommal, esetenként arcduzzanattal, lázzal is járhat.  Indokolt lehet a gyökérkezelés fogágybetegségek esetén, vagy korona készítésekor is.

Mi is az a gyökérkezelés és hogyan zajlik?

A fog koronából és egy vagy több, az állcsontban elhelyezkedő gyökérből áll.  A gyökerek feladata, hogy rögzítsék az állcsontban a fogakat.  A foggyökerekben található a fogbél, ami idegeket tartalmaz.  Gyökérkezelés esetén a pulpakamrában és gyökércsatornában lévő pulpa eltávolítása történik meg, amit gyökértömés követ, amely a megtisztított csatorna tömőanyaggal való ellátását jelenti.

A folyamat első lépése a gyökércsatornák feltárása, majd feltérképezése; ezt követően zajlik a csatornák tágítása, s a kezelés gyökértöméssel zárul.  A fogaink fogcsoportoktól függően 1-4 vagy akár több gyökércsatornával is rendelkezhetnek, ezért a gyökérkezelés különösen nagy odafigyelést igénylő beavatkozás.

Koronák, hidak (fém-kerámia/cirkónium/préskerámia)

Egy fog helyreállításának ideális megoldása lehet a korona készítése a következő esetekben: ha az eltört, vagy óriási fogtömés van benne, amit cserélni szükséges; továbbá ha szuvasodás következtében jelentős foganyag veszteség jelentkezik, vagy ha a fog gyökérkezelés miatt elszíneződött.  A korona általában két részből áll: egy erős vázból, illetve a vázra leplezett fogszínű porcelánból, amely a fog eredeti alakját formázza.  Fogászatunkon fémkerámia, arany-kerámia, cirkónium vagy préskerámia koronák közül választhatnak.  A legmodernebb és a legesztétikusabb a préskerámia, mely szóló koronaként kiváló, hidak készítésére azonban nem alkalmas.

Hidak: A foghiányok megszüntetésére, a maradó fogak elhelyezkedésétől függően, különböző lehetőségek állnak a fogorvos rendelkezésére.  A híd egy olyan fogpótlás, amely a hiányt pótló műfogakat a szomszédos maradék fogakhoz rögzíti.  A kerámiával leplezett hidaknak mindig van egy fém vagy cirkónium váza, ami a stabilitást és hosszú élettartamot biztosítja – erre a vázra kerül a kerámialeplezés, így az esztétikai megjelenése kimagasló.

Teljes kivehető illetve kombinált fogpótlások

Elvesztett fogaink pótlásának egyik legrégibb módja a protézisek, más néven műfogsorok alkalmazása.  A protézis gyűjtőfogalom: a fogsor elkészítésének módja, a felhasznált anyagok, valamint a szájban való rögzítés módja is megkülönbözteti egymástól az egyes típusokat.  Minden protézis közös tulajdonsága, hogy kézi erővel a műfogsor sérülése nélkül eltávolíthatók a szájból: bizonyos típusokat akár otthoni körülmények  között is, másokat pedig fogorvosi segítséggel.

Teljes kivehető műfogsor:  Teljes lemezes kivehető fogsorokat abban az esetben készítünk, ha legalább az egyik állcsont összes foga kihullott, vagy eltávolították.  A fogsor műanyag/kompozit műfogakból, a rágóerőket közvetítő alaplemezből, valamint a kedvező megjelenést biztosító műínyből áll.  A kivehető protéziseket elsősorban a szájpadlás által kifejtett vákuumszerű szívóhatás tartja helyükön, ez pedig fokozható gyógyszertárakban kapható protézisragasztókkal

Részleges protézis:  Abban az esetben alkalmazzuk, ha csak a fogazat egy részét veszítette el a páciens, ám a megmaradt fogak nem teszik lehetővé rögzített fogpótlás készítését.  Alkotóelemei a teljes protézisével megegyeznek, esetenként kiegészülnek pontosabb rögzítést, nagyobb stabilitást biztosító rögzítőelemekkel, kapcsokkal.  A fogsort a teljes protézishez hasonlóan helyben tarthatja a vákuumhatás, vagy kis kapcsokkal rögzülhetnek a meglévő fogakhoz, vagy rögzített fogpótlásához (koronákhoz, hidakhoz).

Fogágybetegségek, fogínygyulladás kezelése

A fogágy a fogínyből és a fog tartószerkezetéből áll.  A szájüregben található baktériumok a fogíny gyulladásához vezethetnek, amit ínygyulladásnak (gingivitis) nevezünk.  Kezeletlen esetekben ez a gyulladás átterjedhet a fogak tartószerkezetére is és így a fogágy visszafordíthatatlan károsodását okozhatja.
Eleinte fájdalommentes elváltozás, később súlyos parodontológiai problémákat okozhat, mely kezelés nélkül fogelvesztéssel járhat.
Még egy jelentéktelennek tűnő fogínyvérzés esetén is keressen fel szakorvost, aki problémáját orvosolhatja, legyen az egy professzionális szájhigiéniás kezelés, vagy komolyabb beavatkozás.

Gyermekfogászat

A rendszeres fogászati ellenőrzést már gyermekkorban érdemes elkezdeni: optimális esetben az első fogorvosi vizitnek 12-18 hónapos korban kellene történnie. Ekkor a gyermek még előzetes ismeretek, illetve fogproblémák nélkül élheti át a kezeléseket.

Gyermekkorban kiemelt figyelmet kell fordítani a fogmosásra, már akkor hozzá kell szoktatni a piciket a rendszeres, alapos fogtisztításhoz, ahogy kibújnak az első fogak.

Fogváltás:

A tejfogak maradó fogakra cserélődése általában 6 éves korban kezdődik meg, és nagyjából 13 éves korig tart.  A bölcsességfogak előtörése változó, de gyakran csak 18 éves kor után történik meg.

A maradó fogak előtörése után érdemes a rágófogak felszínén lévő behúzódásokat és mélyedéseket lezárni, mert legtöbbször a fog belseje felé szuvasodnak.  A barázdazárással elérhető, hogy az apró rések, amelyek a fog belsejébe vezetnek, lezáruljanak.  A kezelés során a fogfelszínt először géllel kell kezelni, majd híg tömőanyaggal feltölteni.

A fogváltással együtt az állcsontok is növekednek.   Előfordulhat, hogy amikor még tejfogak és maradó fogak is vannak a szájban, a maradó fog kicsit elfordulva, oldalra dőlve, esetleg soron kívül vagy belül tör át.  Ez a folyamat általában az állcsont növekedésével magától helyreáll.

Rendelői fogfehérítés

A hófehér fogak ápolt és igényes megjelenést kölcsönöznek viselőjüknek.  Sokan azonban egy idő után fogaik szürkülését, sárgulását tapasztalják.  A fogak elszíneződéséért a dohányzás, a fogkőképződés, a színező ételek és italok fogyasztása, az életkor és számos egyéb tényező is okolható.  A rendelői fogfehérítő eljárással azonban fogai nagyon rövid idő alatt lesznek újra látványosan fehérek.  A kezelés biztonságos, hatását tudományos kutatások és klinikai vizsgálatok igazolják.

Miért ajánljuk a rendelői fogfehérítő eljárást?

• Megjelenése esztétikusabb lesz.
  • Fogai visszanyerik csodás fehér ragyogásukat.
  • Fogai árnyalatokkal fehérebbek lesznek, akár 1 óra alatt.
  • Biztonságosan, hatékonyan fehérítheti ki fogait.
  • Tartós, azonnali eredmény érhető el.
  • Önbizalma megnő.
  • Bátrabban beszélgethet, mosolyoghat, nevethet.

A fogfehérítés nem alkalmazható 16 éves kor alatt és terhesség, szoptatás idején.

Belső fogfehérítés

A páciens fogainak állapotától függően a fogorvos javasolhat belső fogfehérítést is.  Gyökérkezelés, illetve csak egyes fogak elszíneződöttsége esetén lehetséges a fogak szelektív fehérítése is, bár ez a módszer nem alkalmas a tömések, fogkövek és szuvas területek miatt kialakult elszíneződések kezelésére.

A belső fogfehérítés során a fogfehérítő készítményt a fogorvos a fog koronai részének belsejébe, a pulpakamrába helyezi, mely hozzávetőleg 3-5 napig aktív marad.  Miután a fog színe eléri a kívánt fehérséget, a készítményt eltávolítva a fog fedőtöméssel kerül lezárásra.